Roku higiēna: 10 padomi drošākai ikdienai

 

Roku higiēna: 10 padomi drošākai ikdienai

Kaut arī dzīvojam 21.gs., ievērot absolūtu sterilitāti ikdienā nav iespējams pat slimnīcās, tāpēc roku higēnai ir ļoti būtiska loma ikviena cilvēka dzīvē. Piedāvājam 10 praktiskus padomus, kā ievērojami samazināt saskari ar dažādiem mikroorganismiem ikdienas gaitās un mazināt to negatīvo ietekmi uz veselību.

  1. Mazgājiet rokas regulāri – pirms un pēc ēšanas, pēc labierīcību apmeklēšanas, slimu cilvēku aprūpes, mājdzīvnieku mīļošanas, ēst gatavošanas, rokdarbiem, remontdarbiem u.tml.
  1. Mazgājiet rokas pareizi:
  • Lai kārtīgi nomazgātu rokas, atbrīvojiet tās no rotaslietām un gredzeniem.
  • Saslapiniet rokas un paņemiet ziepes.

Ūdens un ziepes atbrīvo roku ādu no dažādiem mikroorganismiem divas reizes labāk nekā vienkārši ūdens. Efektīvai roku higiēnai piemērotāks ir silts, tekošs ūdens.

  • Kārtīgi ieziepējiet rokas, aptverot visas to virsmas – gan plaukstas, gan apakšdelmus. Īpašu uzmanību pievērsiet pirkstu starpām un nagiem.

Visvairāk baktēriju un mikrobu uz rokām atrodas aiz nagiem, plaukstu sānu daļās un rievās, tāpēc tehniski pareizai roku ieziepēšanai ir ļoti būtiska nozīme. Ieteicamais roku mazgāšanas ilgums – vismaz 20 sekundes (dažādi pētījumi liecina, ka vidējais roku mazgāšanas ilgums cilvēkiem visā pasaulē ir aptuveni 6 sekundes).

  • Kārtīgi noskalojiet rokas tīrā, tekošā ūdenī aptuveni 10 sekundes. Pirms slaucīt rokas, pārliecinieties, vai uz tām nav ziepju palieku.
  • Aizgrieziet krānu. Šim nolūkam ieteicams izmantot papīra dvieli.
  • Nosusiniet rokas papīra dvielī (ja papīra dvieli jau izmantojāt krāna aizgriešanai, roku slaucīšanai paņemiet tīru papīra dvieli) vai gaisa žāvētājā.
  • Izmetiet papīra dvieli vai izmantojiet to labierīcību durvju atvēršanai/aizvēršanai, ja atrodaties sabiedriskā vietā.

  1. Kad krāna ūdens nav pieejams, izmantojiet roku dezinfekcijas līdzekļus, piemēram, antibakteriālās salvetes vai antibakteriālu gēlu. Tie lielākoties ir kompaktos iepakojumos, tālab ir ērti ievietojami gan kabatā, gan rokassomiņā. Nepieciešamības gadījumā antibakteriālās salvetes var aizstāt ar mitrajām salvetēm, kas paredzētas mazuļu aprūpei.

Mitrās salvetes un antibakteriālās salvetes varat izmantot ne tikai roku, bet arī  iepirkumu ratiņu roktura, sabiedriskās ēdināšanas vietās pieejamo bērnu barošanas krēsliņu virsmas, durvju rokturu, bankomātu pogu un citu virsmu, ko ikdienā skar simtiem, pat tūkstošiem cilvēku, tīrīšanai pirms lietošanas.

Ņemot vērā īpaši augsto mikroorganismu koncentrāciju sabiedriskajā transportā un dažādās iestādēs, izmantojiet antibakteriālās salvetes vai gēlu gan savu, gan bērnu roku apstrādei katru reizi pēc brauciena autobusā, tramvajā, vilcienā vai kādas iestādes apmeklējuma.

  1. Uz un aiz nagiem koncentrējas liels mikroorganismu īpatsvars, tāpēc negrauziet nagus un sekojiet līdzi tam, lai šo nodarbi nepiekopj arī bērni!
  1. Nagus ieteicams griezt īsus un rūpīgi novīlēt, lai mikroskopiskajās plaisās nekrājas mikrobi un baktērijas. Izpētīts, ka no lakotiem nagiem nomazgāt mikrobus un baktērijas ir sarežģītāk nekā no nelakotiem. Iemesls – nagu lakas veicina dažādu mikroorganismu „noenkurošanos” uz nagiem. Īpaši raksturīgi tas ir gēla nagiem un mākslīgajiem nagiem. Tāpēc speciālisti norāda, ka nagu lakošana ir piemērota svētkiem, dažādiem pasākumiem, nevis ikdienai.
  1. Ja ir iespēja, izmantojiet roku slaucīšanai papīra, nevis auduma dvieļus. Vestminsteras universitātes zinātnieku pētījuma rezultāti liecina, ka roku slaucīšana ar papīra dvieļiem samazina baktēriju un mikrobu īpatsvaru uz roku plaukstām, bet īpaši – delnām un pirkstu spilventiņiem, par teju 80%. Mitrā vidē baktērijas vairojas ļoti strauji un to mūžs ir ilgāks, tāpēc, ja šādas iespējas nav, regulāri mazgājiet auduma dvieļus, kā arī rūpējieties par to, lai tie vienmēr ir sausi.

  1. Liela daļa baktēriju cilvēka organismā nonāk caur muti, izraisot gremošanas sistēmas traucējumus, t.sk. saindēšanos. Ieturot maltīti sabiedriskās ēdināšanas vietās, galda piederumus (dakšas, nažus, karotes) pirms lietošanas ieteicams noslaucīt. Šim mērķim var izmantot gan tīru papīra, gan arī auduma salveti.
  1. Pasūtot maltīti sabiedriskās ēdināšanas vietās, rokas ieteicams mazgāt nevis pirms maltītes pasūtīšanas, bet gan pēc. Bieži vien ēdienkarte, atšķirībā no galda piederumiem, netiek tīrīta regulāri, tāpēc ir viena no netīrākajām restorānos un kafejnīcās pieejamajām lietām.
  1. Tiešais kontakts (sarokošanās) un gaiss ir ievērojamākie mikroorganismu izplatības veidi. Tāpēc šķaudot un klepojot, aizklājiet muti nevis ar plaukstām, bet gan ar papīra vai auduma salveti vai apģērba piedurkni.
  1. Atsevišķu baktēriju dzīves cikls uz dažādām virsmām var sasniegt pat vairākas nedēļas un mēnešus, tāpēc ir ļoti svarīgi ne vien regulāri mazgāt rokas, bet arī rūpēties par apkārt esošo lietu (galdu, plauktu, TV pults, datora klaviatūras, durvju rokturu ) tīrību.

Īpašu uzmanību ikdienā ieteicams pievērst virtuves tīrībai. Piemēram, izpētīts, ka trauku mazgājamās švammes un galda lupatas ir īstena mikroorganismu paradīze, tāpēc tās pirms lietošanas ieteicams dažas minūtes izkarsēt mikroviļņu krāsnī vai cepeškrāsnī. Nenoliedzami, regulāri jātīra arī ēdamgalds, plīts, pārtikas griežamais dēlītis (drošāk katrai produktu grupai – gaļa, zivs, piena produkti, maize, augļi un dārzeņi – ieviest atsevišķu dēlīti) u.tml.

Aplams ir uzskats, ka biroja darbinieki ikdienā ir mazāk pakļauti inficēšanās riskam ar mikroorganisiem. Izpētīts, ka parasta biroja darbinieka rokas ikdienā saskaras 10 milj. dažādu baktēriju. Tāpēc tīriet savu darba galdu katru dienu (piemēram, pirms un pēc darba dienas beigām), nevis tikai tad, kad uz tā izveidojusies tik bieza putekļu kārta, ka to var saskatīt ar neapbruņotu aci. Arī pildspalvas un zīmuļus, kā arī mapes periodiski ieteicams pārslaucīt ar mitru drānu.



Drogas korporatīvās sociālās atbildības projekts Drogas